סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פייסבוק ניוז פיד ניוזפיד
פייסבוק (צילום: שאטרסטוק)

וול סטריט ג'ורנל חושף: כך מעלימה מטא עין מנוכלים שמגדילים את הכנסותיה

לפי הדיווח, פייסבוק ואינסטגרם מתירות למפרסמים לצבור עד 32 תלונות על הונאה לפני חסימה. מסמכים פנימיים חושפים כי 70% מהמפרסמים החדשים בפלטפורמה מקדמים הונאות או מוצרים בעייתיים, וכי תוכנית לאימות זהות למפרסמים בוטלה על רקע חשש לאובדן הכנסות

פייסבוק ואינסטגרם של מטא סובלת ממגפה של תרמיות והונאות, שמתודלקות על ידי מדיניות רכישת פרסומות מקלה של החברה – כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. עובדים בהווה ובעבר אמרו לעיתון שמטא נוקטת בצעדים מהוססים ומאוחרים נגד נוכלים שעושים שימוש ברשת הפרסום שלה, בגלל ההכנסות המשמעותיות שהם מייצרים בעבורה.
מידע שנמסר לוול סטריט ג'ורנל מרגולטורים, בנקים ומסמכים פנימיים מעלה שלמטא יש בעיית הונאות עמוקה. מקור בג'יי.פי.מורגן צ'ייס גילה שבין קיץ 2023 לקיץ 2024 היתה מטא אחראית לכמעט מחצית מהדיווחים על הונאה בשירות התשלומים Zelle (שנמצא בבעלות משותפת של כמה מהבנקים הגדולים בארה"ב). מקורות נוספים אמרו שבנקים אחרים חווים שיעורים דומים של הונאות שמקורן במטא.
רגולטורים בבריטניה ובאוסטרליה זיהו גם הם שיעורי הונאה דומים שמקורם בפלטפורמות של החברה. ניתוח פנימי של מטא מ-2022 העלה ש-70% מהמפרסמים החדשים בפלטפורמה מקדמים הונאות, מוצרים לא-חוקיים או מוצרים באיכות ירודה.
חברה לגיטימית בשם Half-Off Wholesale, שמוכרת מוצרים לבית בהנחה, סיפרה שהיא נאלצת להתמודד עם מבול קבוע של תלונות על מוצרים שלא סופקו, אחרי שהרוכשים נפלו קורבן להונאה. בדיקה שערכה בספריית הפרסומות של מטא מצאה 4,400 פרסומות שעושות שימוש בשמה, אך היא עצמה היתה אחראית רק ל-15 מהן. החשבונות שקידמו את ההונאה מופעלים מסין, סרי לנקה, וייטנאם והפיליפינים, ועושים שימוש בתמונות שנגנבו מאתר החברה.
אף שהבעיה מוכרת היטב, ועסקים ומשתמשים מדווחים למטא על הונאות בהיקף רחב, עובדים בהווה ובעבר אמרו לוול סטריט ג'ורנל שהחברה מסתייגת מלפעול נגד הנוכלים בצורה נחרצת. זאת, מכיוון שמרבית הצמיחה בהכנסות מטא מגיע מפרסום. כתוצאה, מטא לא חוסמת מפרסמים גם במקרים שבהם יש תיעודים ברורים שמדובר בנוכלים. לפי מסמך מסוף 2024, החברה מתירה למפרסמים לצבור בין 8 ל-32 תלונות על הונאה פיננסית לפני שהיא חוסמת את חשבונם. במקרה שבו עובדי מטא מעבירים את הנושא לטיפול מהיר, מספר התלונות לפני חסימה עומד על בין 4 ל-16.
מסמכים אחרים העלו שמטא הורידה בשנים האחרונים את התעדוף של מניעת הונאות, ומעדיפה להימנע מהסרת פרסומות שגויות גם במחיר של פגיעה בבטיחות משתמשים. החברה גם קיצצה בהוצאות והעבירה משאבים לתחומי פעילות אחרים. תוכנית ליישום דרישות אימות זהות למפרסמים בוטלה על רקע חשש לאובדן הכנסות מצד מפרסמים שלא יסכימו לאמת את זהותם. במסמכים, מטא מסווגת הונאות כסוגייה ברמת "חומרה נמוכה", במקום כאיום משמעותי על משתמשים. מסמך מ-2022 תיאר היעדר השקעה בבניית כלים לזיהוי אוטומטי של הונאות.
ממטא נמסר בתגובה שהחברה פועלת על מנת להתמודד עם "מגיפת ההונאות", ושבשנה שעברה החברה הסירה יותר מ-2 מיליון חשבונות שקשורים להונאות. מבין חשבונות המפרסמים שנסגרו, נמסר, כמעט 70% נתפסו תוך שבוע מיצירתם. "פעילות ההונאה נעשית יותר עקבית ומתוחכמת, וכך גם מאמצינו", אמרה החברה לוול סטריט ג'ורנל. "אנו בוחנים מהלכים כמו שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים, הוספת אזהרות למשתמשים ופיתוח שיתופי פעולה עם בנקים וחברות טכנולוגיה. פשיעה זו משפיעה על תעשיות רבות וחלקים שונים בחברה".
מנגד, בתגובה לתביעה שהוגשה נגדה בשנה שעברה בטענה שהחברה לא פועלת למניעת הונאות קריפטו, טענה מטא בבית המשפט שאין לה אחריות חוקית לטפל בתופעה.